مقابله با فرهنگ ليبرالي در فيلم هاي سينمايي مورد بي توجهي است
مشاور هنري رئيس‌جمهور :
مقابله با فرهنگ ليبرالي در فيلم هاي سينمايي مورد بي توجهي است
 
تاريخ : يکشنبه ۱۶ تير ۱۳۸۷ ساعت ۱۳:۲۷


جواد شمقدري در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس با اشاره به تقدير منتقدان و نويسندگان سينما از معاون سينمايي وزارت ارشاد كه به پاس حمايت از آنها در برابر صاحبان ديدگاه‌هاي مختلف انجام شد، اظهار داشت: جريان منتقدين از ابتدا با تفكر ليبرالي و فرهنگ غربي عهد و پيمان بسته و اين موضوع در سينماي ما پررنگ‌تر نشان مي‌دهد و طبيعي است از كساني تقدير كنند كه با اين جريان همسويي دارند.
وي افزود: در مراسم افتتاح خانه سينماي شماره دو نيز فردي در كنار جعفري‌جلوه ايستاد و سخنراني كرد كه در دوره گذشته توسط نيروهاي انقلابي مخصوصا روزنامه كيهان از عملكرد او در حوزه مديريت سينمايي كشور و جهت‌گيري‌هاي اين حوزه انتقاد مي‌شد و امروز هم از ديدگاه‌هاي وي از تصميم‌‌سازي‌ها و تصميم‌گيري‌ها استفاده مي‌شود.
شمقدري اين نكته را متذكر شد كه موارد فوق بخش‌هاي آشكار همگرايي جريان حاكم بر حوزه سينمايي وزارت ارشاد با جريانات غربگرا و ليبرال است و برخي اخبار حكايت از آن دارد كه اين دو طيف ساعت‌ها دور يكديگر مي‌نشينند و پشت پرده براي حوزه سينما و فيلم تصميم‌گيري و آن سياست ها را اجرا مي‌كنند و مادامي كه وزير ارشاد از اين مساله غافل است، انتظار اصلاح در حوزه سينمايي نيست و بايد با شرايط موجود كنار آمد.
مشاور هنري رئيس‌جمهور در ادامه با اشاره به انتقاداتي كه از عدم رعايت شئونات اسلامي و اخلاقي در برخي محصولات سينمايي مي‌شود و امتناع مديران سيما از پخش فيلم‌هاي سينمايي به دليل مذكور، گفت: اين كه فيلم‌هاي سينمايي به دليل عدم رعايت شئونات اسلامي در سيما قابل پخش نيست، درست و آمار چنين فيلم‌هايي نگران‌كننده است، اما آنچه بيشتر جاي نگراني دارد، جهت‌گيري جريان فيلمسازي در معاونت سينمايي و نگاه سياسي و فرهنگي مديران حوزه سينما در مواجهه با فيلم‌هايي است كه مسير بيراهه را به جامعه نشان مي‌دهد.
شمقدري با انتقاد از اينكه موضوع توسعه فرهنگ ليبرالي در فيلم‌هاي سينمايي از سوي مسئولان وزارت ارشاد كمتر مورد توجه قرار مي‌گيرد، در خصوص جهت‌گيري اين گونه فيلم‌ها توضيح داد‌:‌ امروز بسيار از ارزش‌ها و آرمان‌ها و انديشه‌هاي ديني در فيلم‌هاي سينمايي ناديده گرفته شده و محصولات غالب سينماگران ما در بي تفاوتي نسبت به فرهنگ انقلاب و اعتقادات ملت مسلمان ايران قرار دارند.
وي ادامه داد: ‌حتي در سالم‌ترين فيلم‌هاي اين نوع سينماگران نوعي بي‌توجهي به ارزش‌ها و عدم حساسيت به مسايل انقلابي و حركت آرمانخواهانه ملت و بي‌قيدي مشاهده مي‌شود و نبض تحولات اجتماعي و فرهنگي نيروهاي انقلاب كه مرزها را درنورديده‌ و بر منطقه حاكم شده، مورد غفلت قرار مي‌گيرد و بيشتر به موضوعات ساده رايج در اجتماع پرداخته مي‌شود.
به اعتقاد مشاور هنري رئيس‌جمهور برخي فيلمسازان فراتر از بي‌توجهي به فرهنگ و ارزش‌هاي اسلامي و آرمان‌هاي انقلابي رفته و در محصولات خود به مباني عقيدتي و فكري و مناسبات انقلابي و آرماني حاكم بر كشور ضربه مي‌زند و نيش‌هاي تند عليه اسلام و انقلاب را شگردهاي هنري و ظرافت‌هاي كار فرهنگي و داراي ارزش تكنيكي تلقي مي‌كنند.
وي علت اصلي اين بي‌توجهي را عدم شناخت مسئولان وزارت ارشاد با مقوله هنر و سينما عنوان كرد و گفت: امروز حوزه سينمايي به دست كساني سپرده شده كه پيوند خورده و تابع جريان ليبرالي هستند كه در گذشته سكاندار اين عرصه بودند و وضعيت سينما را به وضع اسفبار فعلي رسانده‌اند.
مشاور هنري رئيس‌جمهور تاكيد كرد: مادامي‌ كه تصميم‌گيرندگان عرصه سينما و فيلمسازان كه با يكديگر همراهي دارند، خواستار تحول جدي در رويكردهاي سينمايي همگام با جهت‌گيري‌هاي پس از انقلاب اسلامي نشوند، وضع فعلي تداوم مي‌يابد و غصه خوردن براي اين حوزه و سخن گفتن درباره موضوعاتي كه مطرح مي‌شود فايده ندارد .
خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس از شمقدري سئوال كرد كه آيا در طول مدت فعاليت خود تلاش كرده تا اين مسايل را به عنوان دغدغه نيروهاي انقلاب به وزير ارشاد كه خود از نيروهاي اصولگراست و پيش از اين به تحولات سينمايي گذشته انتقاد داشته منتقل كنند كه وي پاسخ گفت: از ابتدا چندين مرتبه اعلام كرديم كه نشست‌هاي مشترك براي بررسي مسايل هنري و سينمايي برگزار شود، ولي تاكنون اين كار صورت نگرفته و شايد دوستان ما در وزارت ارشاد برگزاري چنين نشست‌هايي را ضروري نمي‌دانند.


کد خبر: 2759
Share/Save/Bookmark