جواد شمقدري: من هم معتقدم فرهنگ نبايد بازيچه جريانات سياسي شود
در پاسخ به اظهارات اخير مجيدي مطرح شد:
جواد شمقدري: من هم معتقدم فرهنگ نبايد بازيچه جريانات سياسي شود
 
تاريخ : سه شنبه ۷ آبان ۱۳۸۷ ساعت ۱۶:۲۲




 


 


  


 






























جواد شمقدري مشاور رئيس جمهور در امور هنري در گفت و گو با هنرنيوز، درباره اظهارات اخير مجيد مجيدي مبني بر عدم تمايلش براي ساخت مستند از سفرهاي استاني رئيس جمهور، و نيز عدم ورود به صحنه تبليغات انتخاباتي و حمايت از جريانات سياسي گفت: دغدغه آقاي مجيدي را درك مي كنم، و اميدوارم ايشان بيش از حد محتاط نشده باشند.
وي تأكيد كرد: احمدي نژاد يك جريان سياسي نيست، گفتمان انقلاب اسلامي است، حركتي است كه به تعبير رهبر معظم انقلاب اسلامي شعارها و آرمان هاي انقلاب را سر دست گرفته و براساس آن عمل مي كند.
شمقدري افزود: عدالت خواهي، ساده زيستي، توجه به محرومان، دوري جستن از اشرافيت جديد، مبارزه با ويژه خواري و سهم خواهي، دفاع از عزت و استقلال ملي مبارزه با زورگويان و زياده خواهان و دفاع از مظلومان و رنجديدگان آرمان هاي يك هنرمند بايد باشد و اينها مطالباتي است كه احمدي نژاد حاضر است حتي جانش را بر سر آنها تقديم كند. اين همراهي و همدلي كمك به يك حركت شفاف و پويايي انقلاب است و نمي توان اين اقدام را در چارچوب يك جناح و يا حزب سياسي ارزيابي كرد. و بي اعتنا از كنار آن گذشت.
وي افزود: من هم بشدت معتقدم فرهنگ نبايد بازيچه جريانات سياسي شود و هنر متعالي فقط در خدمت ارزشها و دين معنا و هويت مي يابد. اما هر حركت ديني و ارزشي قطعاً در جامعه مصاديقي دارد و هنرمند نسبت به آن نمي تواند بي اعتنا بماند.
شمقدري گفت: ارزشها و انسانيت كه در خلاء وجود ندارد، در هر دوره اي مرداني و افرادي حاملان و پيش قراولان جريان حق خواهي و حق مداري هستند و هنرمند نبايد نسبت به آنها بي اعتنا باشد و نبايد حق را فقط در لابلاي اوهام و خيال جستجو كرد.
مشاور هنري رئيس جمهور افزود: همانطور كه هنرمند متعهد نمي توانست نسبت به وقايع و جريان هشت سال دفاع مقدس بي اعتنا بماند و بسيجيان و مقاومت ملت ايران را مصداق حق طلبي بداند، امروز هم بايد لباس حق را بر تن كسي يا كساني رصد كرد. و نمي توان مسئوليت خود را نسبت به آن نديده گرفت. چه خوب است هنرمندان متعهد شفاف تر و روشن تر عمل كنند. اين روزگار مي گذرد، همانطور كه هشت سال دفاع مقدس گذشت و حسرت براي كساني باقي ماند كه از دور ناظر اين حماسه ها بودند. و همانطور كه امروز اين حسرت ها و تأسف ها، بجز خسران چيزي به همراه ندارد در آينده هم موقعي متوجه كوتاهي هاي خود مي شويم كه ديگر راهي براي جبران نداريم.
وي گفت: حركت انقلاب و راه روشن آن پرنشاط و پرتلاطم در راه كمال خود به جلو مي رود، حيف است هنرمند در اين صحنه غايب باشد.
شمقدري افزود: مردم عادي كوچه و بازار درك درستي از سياسي كاري و حق خواهي دارند و تفاوت آن را بخوبي مي فهمند.
مشاور رئيس جمهور در امور هنري در بخش ديگر اظهاراتش درباره سخنان اخير مجيدي ادامه داد: ما هنرمندان نسل انقلاب اسلامي و پرورش يافته در دامن پر نعمت و پر بركت نظام جمهوري اسلامي حق نداريم فقط خودمان را ببينيم، ايثار و فداكاري ما اين است كه هنر خود را بي منت بر مسير جريان حق خواهي و مردان حق بذل كنيم. نبايد فقط به دغدغه هاي شخصي اكتفا كنيم، بايد از دنياي شخصي خودمان بيرون بيايم، جامعه و مردم را بهتر ببينيم.
وي تأكيد كرد: سفرهاي استاني رئيس جمهور و حضور در كنار مردم و شنيدن واگويه و گلايه و حتي اعتراضات آنان باعث صيقل روح مي شود. از منيّت دور مي شويم، خاكي بودن را تجربه مي كنيم و تازه مي فهميم چقدر ما هنرمندان نسبت به مردم كوتاهي كرديم و از آنها غفلت جسته ايم. براي من چيزي شيرين تر از ابراز رضايت و شادماني و خوشحالي يك كپرنشين نيست كه پس از سالها احساس كرده او را ديده ايم، به او توجه كرده ايم و از حقوق پايمال شده اش براي او سر پناهي ساخته ايم و او كه با بغض و با شعف و از همه اين بي پناهي و بي توجهي را بر ملا مي كند و براي شكرگذاري از خالق، به مسئولي كه او را ديده و حقش را ادا كرده دعا مي كند، اين لحظه و اين صحنه را نمي توان نديد، حق نداريم نشان ندهيم. بايد نشان داد در دل اين دعا اعتراضي است به بلنداي مظلوميت يك عمر محروميت، فريادي است بر شكوه كاخ ها و مركب هاي يكصد ميليوني. نيشتري است بر مديراني كه پست ها را فرصتي براي دست يابي به اشرافيت مدرن دانستند و محرومان و مستضعفان جامعه را در پاي تئوري توسعه و سازندگي خود قرباني كردند.
وي تأكيد كرد: چگونه است با ديدن اين لحظات بغضي در گلو مي نشيند و اشكي در گوشه چشم خانه مي كند، اين دروغ نيست، اين حقيقت است. هنرمند بايد آن را خوب ببيند و هنرمندانه بازتاب دهد.
شمقدري افزود: عجيب است آقاي مجيدي در حال و هواي دوران رقابت انتخاباتي قرار دارند و فعاليت هاي دولت را تبليغات سياسي مي خوانند. دولت از ابتداي كار خود به سفرهاي استاني مي رود و در هفته جاري چهل و پنجمين سفر خود را آغاز مي كند. سفرهايي كه در كلام رهبر معظم انقلاب اسلامي به عنوان يكي از خصوصيت هاي ممتاز اين دولت از آن ياد كرده اند و فرموده اند: « اين خيلي چيز با ارزشي است. در خدمت به مردم جديت وجود دارد رفتن به شهرها، رفتن به شهرهاي كوچك، همه نقاط كشور را زير پا گذاشتن و هيچ نقطه اي از كشور را با منظر خبرگي و كارشناسي دور قرار ندادن، اينها چيز با ارزشي است» من فكر مي كنم حضور هنرمند و همراهي او در اين كار با ارزش به قدر و منزلت او و هنرش بيفزايد.
شمقدري در پايان تصريح كرد: البته من مي دانم باور آقاي مجيدي هم همين است اما همانطور كه اشاره كرده اند بعضي بداخلاقي ها به قصد پوشاندن حقيقت است، اما راه روشن خدمت گذاري و تلاش و شجاعت اقدام و ساده زيستي، راهي نيست كه بتوان براي هميشه آن را كتمان كرد و نديد.
خاطر نشان مي شود مجيد مجيدي در پاسخ به دعوت مشاور هنري رئيس جمهور از او براي ساخت مستندي درباره يكي از سفرهاي استاني رئيس جمهور اعلام كرد براي دكتر احمدي نژاد فيلم نخواهد ساخت و در بيان دليل خود از اين امتناع گفت: شأن هنر بالاتر از اين مسايل است و معتقدم هنرمندان بايد شأن خود را حفظ كنند.










کد خبر: 3234
Share/Save/Bookmark