حمام سردشت فردوس مرمت شد
حمام سردشت فردوس مرمت شد
 
تاريخ : شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۶:۵۳
حمام سردشت در محله سردشت شهر قدیم تون در حاشیه خیابان رسالت واقع شده است و شواهد دقیق و مکتوبی از تاریخ بنای آن در دست نیست اما شواهد محلی دال بر این مدعا می باشد که این بنا متعلق به دوره صفوی است.



به گزارش هنرنیوز به نقل از روابط عمومي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان جنوبي مسئول نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان فردوس گفت: در عملیات مرمتی انجام شده در این بنا کلیه آوارهای ساختمانی انباشته شده در حمام پس از زلزله از داخل گلخن و خیزم دان حمام تخلیه گردیده و عملیات سبک سازی بام و کاهگل کشی پشت بام حمام سردشت انجام گرفته است.

کاظم شبنم زاده افزود: حمام سردشت مانند سایر حمامهای قدیمی شهر تون در زلزله خسارت دیده اما این بنا خسارت چندانی ندیده و با تعمیرات جزئی قابل استفاده بوده و با وجود خسارتهایی به این بنا لیکن معماری کم نظیر آن کمتر دستخوش تغییرات شده است.

وی خاطر نشان کرد: سربنیه این حمام از تزئینات منحصر به فرد معماری ابنیه شهر تاریخی تون است و از لحاظ سلسله مراتب فضاهای مختلف حمام به گونه ای بوده که مشتریان پس از دخول به حمام و گذر از دالان و هشتی ورودی وارد بینه حمام می شدند. این قسمت ورودی حمام را داشته و از سایر قسمت ها مجلل تر بوده و تزئینات بهتری داشته است.

شبنم زاده گفت: مراجعین پس از درآوردن لباسها در سربنیه مجدداً وارد بینه شده و بعد از گذشتن از یک دالان که به نام «میان در» معروف است وارد گرمخانه می‌شدند و پس از عبور از گرمخانه و رفتن از چند پله مشتریان از یک ورودی کوچک وارد خزینه شده که این فضا گرمترین و مرطوب ترین قسمت حمام بود.

وی گفت : در کنار بنای زیبای حمام سردشت یک حمام دیگر متعلق به دوره قاجاریه قرار دارد و طی سالیان گذشته در اثر عوامل مخرب انسانی و طبیعی دچار آسیب های جدی گردیده که وجود این دو حمام در کنار هم علاوه بر ایجاد شاخصه های معماری که دارد، نشان از اهمیت مردم به بهداشت و رونق این محله تاریخی در گذشته بوده است.



کد خبر: 28286
Share/Save/Bookmark