امپراطوری زندان؛ یک‌صدم مردم امریکا در زندان زندگی می‌کنند
 
تاريخ : شنبه ۷ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۰۱:۱۱
به نقل از آسوشیتدپرس، رابرت پرکیسنون در کتاب جدید خود که از سوی انتشارات متروپولین بوکس در 496 صفحه منتشر شده  نگاهی متفاوت به زندان‌های آمریکا و تاریخچه این مکان‌ها می اندازد به طوری که اعتقاد دارد در کشور آمریکا قفل زدن بر روی مردم به یک تجارت بزرگ تبدیل شده است.


وی در این کتاب با عنوان «سختی تگزاس: امپراطوری زندان در آمریکا» می نویسد: در این کشور هر روزه تعداد زیادی از مردم به زندان‌ها فرستاده می‌شوند طوری که اشتیاق این کار برای مقامات هر روز زیادتر می شود. بیش از هر کشور دیگر زندانی در آمریکا وجود دارد و بر اساس آخرین آمارها از هر 100 نفر آمریکایی یک نفر در زندان‌های این کشور زندگی می کند.


«پرکینسون» استاد مطالعات جامعه‌شناسی در دانشگاه هاوایی در این کتاب، تاریخچه مفصلی از سیستم زندان‌های آمریکا و روند رو به رشد آن را در اختیار مخاطب خود قرار می دهد و با ارائه آمار و ارقامی مستند هشدار می‌دهد که هیچ دولتی بهتر از آمریکا نمی تواند انسان‌ها را در بند کند و در این کار ایالت تگزاس را می توان نمونه ای برتر در میان سایر مناطق عنوان کرد.



شاید این مسئله شگفت آور باشد ولی نویسنده با اشاره به اینکه زندانی کردن مجرمان و قاتلان از سال‌ها پیش و از زمان تمدن های آغازین بشر اتفاق افتاده است، اعتقاد دارد سیستم قضایی آمریکایی چیزی که ما از آن شناخت داریم اختراعی جدید در عصر مدرن محسوب می شود که از قرن هجدهم ایجاد شده است. و در آن مجرمان و قاتلان تحت شرایط خاصی برای آزادی امیدوار هستند یعنی اینکه اینجا نیز سیاست همه چیز را مشخص می‌کند و جان انسان ها ارزشی ندارد.



وی می نویسد: «در ابتدای ایجاد جمهوری در آمریکا این زندان‌ها با وعده و آرزوی ایجاد ندامتگاه و ایجاد حسی مقدس در بین زندانیان برای ابراز پشیمانی ایجاد شد ولی تا کنون هیچ کدام از این وعده ها محقق نشده است و به جای تبدیل به جایی برای بازپروری، به حکومتی استبدادی و دیکتاتوری تبدیل شده است که در آن هیچ قانون و دستوری برای اصلاح و آموزش زندانیان وجود ندارد و زندانی‌ها، تنها مدت طولانی در مکانی خاص نگهداری می شوند.»


تگزاس ایالتی بزرگ با تاریخچه شرم آور خود درباره درگیری سفید پوستان با بومیان منطقه و احساسات نژادپرستی در جبهه زندانی کردن مردم قرار دارد به طوری که در سال‌های اخیر زندان‌های خصوصی به نوعی محل تجارت محسوب می‌شود.


نویسنده در این کتاب که قسمت عمده ای از آن به درس های تاریخی از جنگ های داخلی آمریکا و درگیری های نژادی با بومیان آمریکا پرداخته است از «عدالتی پرسود» سخن گفته است که هم اکنون در دست تاجران تگزاس به دیگر ایالت های آمریکا نیز در حال سرایت است که ظاهراً هر چه تعداد زندانیان آنها بیشتر باشد به سود بیشتری دست خواهند یافت.
کد خبر: 9029
Share/Save/Bookmark